Üzleti élet felsőfokon
2022. December 06. Kedd, Miklós

A 24 éves Jankó ötlete százmilliós bevételnél jár, két ismert milliárdos áll már mögötte

A karantén alatt jött Jankó ötlete, a kézszobor-készítő szett. Az első három hónapban 30 milliós árbevétel volt a termékből, a Cápák között befektetői is ugrottak az ötletre, két ismert milliárdos szállt be a bizniszbe. Jankó és az édesapja ketten viszik a céget, idén már 250 milliós értékesítésre számítanak.

A karantén alatt jött Jankó ötlete, a kézszobor-készítő szett. Az első három hónapban 30 milliós árbevétel volt a termékből, a Cápák között befektetői is ugrottak az ötletre, két ismert milliárdos szállt be a bizniszbe. Jankó és az édesapja ketten viszik a céget, idén már 250 milliós értékesítésre számítanak.

„Nem is igazán a cégbe fektettem, hanem Jankóba. Nagyon jó alapanyag, 10-15 éven belül sikeres vállalkozó lesz belőle. Remélem, jóban leszünk akkor is.”

Így kezdte Balogh Petya angyalbefektető, a Cápák között cápája, e havi címlaposunk, amikor felhívtam Kállai Jankó és a Forever Hands ügyében. Jankó és édesapja, Kállai Zoltán még 2021 elején állt bent az RTL Klub műsorában, a Cápák közöttben, hogy befektetést kérjenek a Forever Hands márkanév alatt futó termékükbe: egy kézszobor-készítő szettbe, amiből a vásárlók saját, párjuk vagy gyermekük kezét tudják szoborba önteni.

Jankó a fellépésével, karakterével és hozzáállásával nagyot ment a műsorban, a cápák elmondták, mennyire impresszívnek tartják az akkor még 23 éves srácot. Végül két befektető, Balogh Petya és Lakatos István, a Bravogroup Holding társalapítója és vezérigazgatója szálltak be és mentorálják a mai napig Jankót és az édesapját.

El akart cuccolni otthonról

Jankó hosszú fehér pólóban, rövidgatyában, csapzott hajjal, orrkarikával ül előttem. Nem is próbál, de nem is akar úgy kinézni, mint amit üzletembertől megszoktunk. „Szinte csak fehér pólóm van” – mondja. „Megfogott, amit Mark Zuckerberg mondott: egyféle ruhát hord, hogy ne kelljen reggel gondolkodnia. Mondjuk én néha gondolkodom, hogy hosszabb vagy rövidebb fehér pólót vegyek-e fel.” Lazán beszél, keveri a szlenget az üzleti zsargonnal. Már évek óta vállalkozik, de a Cápák közöttel robbant be igazán.

Kállai Zoltán és Jankó. Fotó: Sebestyén László

Az egész azzal kezdődött, hogy tizenéves korában egyszer összekapott a szüleivel és el akart cuccolni otthonról. Ehhez pénz kell, ahhoz a dologhoz nyúlt, ami igazán érdekelte: a bulikhoz. Az iskolája végzős osztályának kezdett bulikat szervezni, az elsőn máris komoly túljelentkezés volt.

„Ott álltam a megmaradt 320 ezer forinttal a kezemben. Megdolgoztam érte, jól esett.”

Rossz gyereknek írta le magát, aki nem szerette a sulit. Édesapja, Zoltán úgy fogalmazott: annyira volt csak rossz, amennyire egy ilyen korú gyerek magatartásába belefér. Zoltán is vállalkozó, 30 éve vezeti az Dekor-Art Kft. nevű művészellátót és reklámgrafikai műhelyt.

Többször próbálta meg az évek alatt behúzni Jankót a családi vállalkozásba, de a fiú sosem akart menni. „Néha picit lusta” – mondja róla az apja. „Amit nem szeret csinálni, azt nem is nagyon csinálja.”

Erasmus = buli Portugáliában

Jankó a gimi után a Budapesti Gazdasági Egyetem nemzetközi gazdálkodás szakára jelentkezett, de nem igazán érdekelte a dolog, a mai napig sem végezte el. Elment viszont Erasmusra Lisszabonba – vagy ahogy ő mondja: bulizni Portugáliába. „Sosem tudok úgy beszélni a suliról, mintha annyira fontos szerepet játszott volna az életemben. Csak úgy ott voltam.” Aztán megérkezett a járvány, Jankó pedig az egyik utolsó géppel jött haza a kecskeméti szüli házba.

A járvány alatt nem akart tétlenül üldögélni otthon, mást pedig nem nagyon lehetett csinálni. Közhely, de varázsütésre jött az ötlet: a családi ház nappalijában áll egy pici szobor, a hároméves Jankó keze gipszbe öntve, még az édesapja csinálta. „Utánanéztem, van-e Magyarországon cég, ami ezzel foglalkozik, mert szerintem jó buli lenne.” Ez lett a termék: egy kézszobor-készítő szett, amivel a megrendelő saját kézformáját tudja otthoni viszonylag egyszerűen szoborba önteni.

A show-t Jankó lopta el. Fotó: Sebestyén László

Innen indult a vállalkozás. Jankó könnyen rábeszélte az apját, aki örült, hogy fia nem haszontalan dolgokkal tölti az idejét a járvány alatt. Az apa a garázsban, munka után kísérletezett a gipsz arányaival és összetevőivel, a fia találta ki az üzleti modellt, intézte a marketinget, telefonnal fotózta a termékeket és kezelte a webshopot. Az első időszakban még az Dekor-Art egyik termékeként futottak a szettek, de ahogy Zoltán mondja: hamar a webshopos rendelések 80-90 százalékát a Forever Hands-termékek tették ki.

Cápák között

Akkora volt a kereslet, hogy az első három hónapban 30 millió forintnyi rendelésállomány érkezett. Igaz, ebben már benne volt a karácsonyi időszak is, ami a Valentin-nap mellett hagyományosan a legerősebb időszaka a Forever Handsnek. Jankó beszél németül, gyorsan beüzemelte az osztrák és német webshopot is. A kereslet a két új országból már nem volt olyan erős, de megalapozta, hogy erős számokat mondhasson az RTL műsorában.

Február 25 – emlékezetes dátum a családnak. Aznap adták le a Cápák között ominózus részét. Jankó bulit szervezett, a haverok és a család együtt nézte az adást. Apa és fia együtt pitcheltek a befektetőknek, de a show-t egyértelműen Jankó lopta el. „Mindig mindent elemzek utólag, keresem a hibákat. Talán az a felvétel volt életem egyetlen sztorija, amire azt mondom: 100 százalékos.” A fiú levette a lábáról a cápákat, mindegyikük dicsérte őt. Ahogyan a befektetők kiemelték: annyira éretten lépett fel, olyan szakmai zsargont használt, olyan üzleti összefüggéseket látott, amiket az azonos korú vállalkozók, de még a rutinosabbak sem mind tudnak.

„Az első gondolatom az volt: nem a szobor itt a lényeg, hanem egy nagyon jó páros” – mondja Balogh Petya. „Zoli gyakorlott vállalkozó, komoly rutinja van az üzlet operatív részében. Jankó meg fiatalos, modern gondolkodás, belülről érzi a marketinget, magabiztosabb a digitális térben.” Petya hangsúlyozta: a Forever Hands szerelmes pároknak szóló termék. „A járvány alatt felértékelődött az együtt töltött, minőségi idő. A párok keresik, mit tudnak együtt csinálni.

Jankóék nem szobrot adnak el, hanem az elkészítés örömét, az együtt töltött időt.”

Lakatos István őszintén felderült, amikor felhívtam Jankó ügyében alig két órával a szokásos, heti meetingjük előtt. „A cég is jól üzemel, de én is mindig az emberbe fektetek.” Tapasztalatlan, hullámzó és kiemelkedően tehetséges – így jellemezte Jankót vállalkozóként. Három dolgot emelt ki, amit igyekszik átadni apának és fiának: a minél precízebb pénzügyi tervezés szükségességét, a rendszerességet és az anyagi biztonság fontosságát. Azt ugyanakkor többször elmondta: csak kisebbségi tulajdonos a vállalkozásban, a heti rendszerességű megbeszéléseken nem kéri számon a párost, nem is igyekszik rájuk erőltetni az akaratát.

„Én egy tükör vagyok nekik, amiben saját magukat, a saját teljesítményüket látják.”

Balog Petya azt mondja: „Zoli már felépített egy csapatot a saját vállalkozásában. Jankónak ezt még meg kell tanulnia.” Állítja: Jankó is hatékony, de javarészt ő akar csinálni mindent, meg kell tanulnia delegálni a feladatokat. Pont olyan méretű a cégük, amibe könnyű beleragadni. „A cégben dolgozom, de senki nem dolgozik a cégemen” – így szemléltette a problémát.

Kállai Zoltán nem számított akkora törődésre és figyelemre, amit a cápáktól kapnak. Fotó: Sebestyén László

Az önmagával szembeni szigor

A cápák és Zoltán új céget alapítottak, kivéve a Forever Hands márkát a Dekor-Art Kft-ből. Az alapításban Jankó nem vett részt: korábban saját néven egy uniós pályázatra jelentkezett és annak lejártáig, idén szeptemberig nem lehet tulajdonos olyan vállalkozásban, amiben valamely családtagja is bent van tagként. Ennek ellenére ő a Forever Hands arca és a cég mögötti kreatív erő. Az ember, akibe a cápák pénzt tettek.

A két nagyvállalkozó saját cégén keresztül szállt be, Lakatos István az Iker Invest Kft-n, Balogh Petya a Baconsult (ejtsd: békönsült) Kft-n át. Zoltán hangsúlyozta, hogy nem számított ekkora törődésre és figyelemre, amit a cápáktól kapnak. Hetente riportálnak nekik és átbeszélik a teendőket. Jankó elmesélte, hogy egyik csütörtökön épp nagyon másnapos volt, szólt Petyáéknak, hogy el lehet-e tolni a meetinget. Petya pedig kedvesen, de határozottan üzent: pár percet kap, hogy elkészüljön. Az angyalbefektető mosolyogva emlékszik az esetre.

„Jankó pofátlanul fiatal, az önmagával szembeni szigort és profizmust tanulnia kell még. Az apja érett vállalkozó, aki ilyeneket nem követ el.”

Az 2021-es üzleti év árbevétele 150 millió forint volt. A pontos termékköltséget nem mondják el, de a hirdetéssel, szállítással, üzemeltetéssel együtt nagyjából 35 százalékos marzzsal dolgoznak. Most, június legelején 95 milliós árbevétel környékén járnak, Jankó szerint év végére elérhetik a 250 milliót. A Valentin nap és a karácsony a két legforgalmasabb időszak, de nem készülnek akciókkal az időpontokra. Magyarországon kívül két országba szállítanak rendszeresen, Romániába és Lengyelországba. Ausztria és Németország is a célországok közt volt, de az egekbe szöktek a hirdetési költségek és az ottani fogyasztók pénzügyi tudatossága is magasabb: nehezebben adnak ki pénzt élményre. Nemsokára indul a cseh és szlovák webshop, Jankó egész Európára kiterjedő hálózatot lát maga előtt, Lakatos István is kiemelte, hogy ebben az üzletben nincsenek országhatárok.

A termék receptúráját otthon kísérletezték ki, a formalevevő port viszont egy kínai partnertől rendelik. „Én is sokat tanulok ebből a vállalkozásból, az elején valami misztikus dolognak tűnt, hogy Kínából hozzunk be valamit, most már belejöttem” – mondja Zoltán. Amúgy is hangsúlyozza: a még mindig működő Dekor-Art Kft-ben kicsit monotonná vált a munka, élvezi, hogy új impulzust kapott fia ötletéből. Zoltáné az operatív ügyintézés és a pénzügyek, Jankóé a marketing, minden, ami digitális és a kreatív részek. „Néha olyan, mint egy dacos gyerek: addig magyarázza nekem az ötleteit, amíg rá nem beszél” – így Zoltán. Jankó folyamatosan kísérletezik új, pároknak szóló termékekkel, környezetbarát csomagolással, új marketingötletekkel. Alig másfél év alatt felülteljesítették apja korábbi cégének pénzügyi eredményeit, de Zoltán fia sikerétől kizárólag büszkeséget érez.

Ács Gábor és Jankó a Forbes Country Tour kecskeméti állomásán. Fotó: Fekete Csaba

Jankó volt az egyik meghívott a Forbes Country Tour tavaly decemberi, kecskeméti állomásán. A kevés kivételek egyike volt, amikor nem fehér pólóban lehetett látni, de hosszú, fehér zoknijával és főleg orrkarikájával így is kilógott a sorból, Ács Gábor, a beszélgetés moderátora meg is jegyezte a dolgot. Jankó vigyorog, amikor felemlegeti az esetet. „Szerintem a karikát soha nem fogom kivenni az orromból.”

Forrás: https://tinyurl.hu/O8ko