Üzleti élet felsőfokon
2025. Június 23. Hétfő, Zoltán

Az induló TikTok Shop vizsgálatra is számíthat

A TikTok új funkciójával elindult az úton, hogy megjelenítő felületből e-kereskedővé váljon.

Furcsán olcsó termékek, nem megjelenített márkák, a hivatalostól eltérő adatok, adatkezelési aggályok miatti vizsgálat – csak néhány probléma, amivel a még nem is teljesen működő TikTok Shop szembenéz.

A Shop funkcióban eddig háromféleképpen lehetett termékeket eladni: a “Live Shopping”, “Shoppable Videos” és a “Product Showcase” módokon keresztül. Ahogy a nevekből is látszik, ezek elsődlegesen tartalomgyártói felületek, az újításokkal viszont a TikTok már kereskedőként venné fel a versenyt a legnagyobb kínai cégekkel (Shein, Temu).

Az egyelőre csak néhány amerikai felhasználó számára elérhető verzióról szóló visszajelzések szerint gondok lehetnek a termékek hitelességével és az adatvédelemmel is. Az első verzióban olcsó kínai cuccokat árulnak, vagyis itt az elsődleges ellenfél az Amazon, ami miatt a Bloomberg szerint gondok lehetnek a szabályozással.

További aggályokat vethet fel, hogy a végtelennek tűnő termékeknek nem csak az árai nagyon alacsonyak, de hamisítványnak is tűnnek. Az egyik arcápolási szérum, a COSRX által gyártott “Advanced Snail 96 Mucin Power Essence” ára és előállítási helye sem egyezik meg a hivatalos oldalon találhatóval, a TikTok szerint az ára 7.99 dollár leárazva 39 dollárról (és nyilván Kínában állítják elő), míg a hivatalos oldal szerint 25 dollár, és Koreában állítják elő.


Valaki egy Women’s 3 Piece High Waist Workout Shorts Butt Lifting Tummy Control Ruched Butt Smile Yoga Short Pants-et?

Ezek mellett a Shop funkcióban a márkák nincsenek feltüntetve mindaddig, míg nem kattintunk a termékre, sőt, a termékek nagyrésze keresőbarát néven található meg. Ilyen például a “Women’s 3 Piece High Waist Workout Shorts Butt Lifting Tummy Control Ruched Butt Smile Yoga Short Pants”, vagyis a „női 3 részes, magas derekú edzés rövidnadrág popsi emelő haskontroll domború popsi mosoly jóga rövidnadrág”.

A TikTok a Bloombergnek adott válaszában azt mondta, hogy „még a tesztelés során is több mint 200 ezer ellenőrzött, legális terméket áruló egyesült államokbeli kereskedő található a TikTok Shopban – ezek között több, mint 150 ezer olyan szépségápolási termék szerepel, amelyeket az eljárásunk során validáltunk, és amelyek a szépségipar legnagyobb neveit képviselik.”

A TikTok anyacégét, a ByteDance-t azzal is támadják, hogy nem megfelelően tárolja a kényes adatokat, ezért például az amerikai állampolgárok adatait már az Egyesült Államokban tárolják. A TikTok vásárlói szabályzatában amúgy kijelenti, hogy „az eladók független kezelői azoknak az adatoknak, amelyeket önről a TikTok Shopon keresztül gyűjtenek, és a TikTok nem felelős azért, hogy megfeleljenek a vonatkozó jogszabályoknak.”

A TikTok-ot jelenleg több szinten is vizsgálják az Egyesült Államokban, várhatóan ez a vizsgálat terjed majd ki a még nem teljeskörűen bemutatott Shopra is.

kreativ.hu

További híreink