Üzleti élet felsőfokon
2024. Március 29. Péntek, Gedeon, Johanna

Bőven van élet a villanyautókon túl: 6 hengerrel és új szuper dízelmotorral támad a Mazda

A Mazda spanyolországi rendezvényén nemcsak a megújult CX-5-öt vezettük, hanem a mindig egy kicsit különutas japán gyártó közeljövőt illető izgalmas terveibe is betekintést nyertünk. Lesz itt minden, mint a búcsúban. Mostanság szinte még a csapból is a villanyautók folynak, az egyre szigorodó európai környezetvédelmi előírások miatt lényegében egyetlen gyártó sem engedheti meg magának azt a […]

A Mazda spanyolországi rendezvényén nemcsak a megújult CX-5-öt vezettük, hanem a mindig egy kicsit különutas japán gyártó közeljövőt illető izgalmas terveibe is betekintést nyertünk. Lesz itt minden, mint a búcsúban.

Mostanság szinte még a csapból is a villanyautók folynak, az egyre szigorodó európai környezetvédelmi előírások miatt lényegében egyetlen gyártó sem engedheti meg magának azt a luxust, hogy ne legyen a kínálatában tisztán elektromos modell.

A Mazda viszonylag későn pattant fel erre a mesterséges módon egyre jobban felgyorsított villanyautó-vonatra, még pedig a kompakt szabadidő-autók piacán versengő és általunk is alaposan letesztelt MX-30-cal, melynek kapcsán a cég barcelonai rendezvényén friss információkat sikerült megtudnunk.

Idén nyáron egy kisebb ráncfelvarrást kap az első elektromos Mazda, melynek keretein belül végre megérkezik a sokak által jó ideje várva várt hatótávnövelős változat. Az ebben található kis Wankel motor szükség esetén benzinből állít elő elektromos energiát, vagyis a kerekeket nem hajtja közvetlenül a belsőégésű motor. Az akkumulátor kapacitása kisebb lesz, cserébe viszont 700 kilométerre nő a hatótáv, miközben a vételár lényegében változatlan marad.

A kis túlzással élve a hagyományos hajtásláncú CX-30 elektromos változatának tekinthető MX-30 2024-2025 magasságában kap újabb testvérmodelleket, akkortájt várhatóan két új villanyautót dob majd piacra a Mazda.

Hibrid apróságok
Ugyancsak érkezőben a japán gyártó első plugin hibrid modellje, melyet 2023-ig két további zöld rendszámos PHEV fog követni az európai piacon. Normál, vagyis öntöltő hibridből kettő modell lesz kapható nálunk, ezek közül az első már márciustól elérhetővé fog válni. Ez pedig konkrétan a spanyol rendezvényen egyelőre csak statikus formában kiállított Mazda 2 Hybrid.

Ami nem más, mint a 2021-ben Év Autójának megválasztott Toyota Yaris hibrid változatának egyszerűen átbrandelt új kivitele. Ennek kapcsán semmi újdonságra nem lehet számítani, a két modell szó szerint csak a márkajelzés tekintetében tér el egymástól.

Továbbra is a kínálatban marad a nem éppen mai fejlesztésű normál Mazda 2, mely a mostani nagyon enyhe ráncfelvarrás során opcionális lágyhibrid hajtást kapott.

A 6-os szám bűvöletében
Miközben a Ford Mondeo pályafutása éppen mostanság ér véget és a Volkswagen már le is állt a szedán Passat forgalmazásával, a 2012-es keltezésű, de mind a mai napig frissnek ható Mazda 6 továbbra is a kínálatban marad. Olyannyira, hogy idén év végén még egy utolsó kisebb faceliftet fog kapni, és aztán sokak bánatára várhatóan közvetlen utód nélkül távozik majd.


Március 8-án debütál a Mazda új sikervárományos SUV-ja, a méret tekintetében valahova a BMW X3 és X5 közé érkező CX-60. Az egyértelműen a prémium kategóriába pozícionált újdonság később CX-80 néven egy három üléssoros nagyobb testvérmodellt is kapni fog. A nemrégiben leleplezett CX-50 csak az USA-ban lesz kapható, a hamarosan érkező CX-70-hez és CX-90-hez hasonlóan.

Izgalmas motorokból nem lesz hiány, jön ugyanis a Mazda 3-ban debütált kicsit benzines, kicsit dízel Skyactiv-X motor nagyobb változata, mely turbó nélküli, benzinnel működő erőforrás 3 literes és 6 hengeres lesz. Az immár nem kereszt-, hanem hosszmotoros új platform alapvetően hátsókerék-hajtásúnak ígérkezik, de opcionálisan összkerék-hajtással is elérhető lesz.

Bár nem hangzik túlságosan „píszí”-nek, a Mazda egy vadonatúj dízelmotorral is készül, vagyis kiszolgálja azokat a vevőket, akiktől mostanság egyre több rivális gyártó elfordul.

A 3 literes 6 hengeres turbódízel egység az ígéretek szerint igen komoly nyomatékkal bír majd, miközben a CO2 kibocsátása 30 százalékkal el fog maradni a kínálatban jelenleg elérhető 184 lóerős 2,2 literes 4 hengeres biturbó motorétól. A hatékonyságot tehát eléggé igyekeznek kimaxolni a japán fejlesztők.

CX-5
Az idén tizedik születésnapját ünneplő CX-5-ből 2017-ben debütált az aktuális generáció, melynek ráncait most egy kicsit felvarrták. Drasztikus változásokra sem a külsőt, sem a belsőt illetően nem kell számítani, ez tényleg csak egy amolyan a designt és a minőséget érintő finomhangolás.

Átrajzolták az új menetfénnyel és 12 helyett immár 20 apró LED-del rendelkező okosfényszórót, kicsit más lett a hátsó lámpa és megújult a hűtőrács, melynek jobb oldalán négy kisebb vízszintes piros csík hivatott utalni a sportosabb hangvételű kivitelre.

A nagy átlagtól eltérően nem kamu kipufogóvégeket kapunk, melyek ráadásul nem is szólnak rosszul. Nyugalom, nincs itt semmi hörgés és durrogás, ez csak egy amolyan polgárian szépen szóló „Auspuffanlage”.

A kizárólag 4 hengeres motorokat felvonultató hajtásláncokat semmilyen változás nem érintette. A 2 literes alap benzinmotor 165 lóerős, 2,5 literes társa pedig 194 lóerőre képes, természetesen továbbra is turbó használata nélkül. Az erő szépen lineráisan épül fel, az előzésekhez viszont nem árt visszaváltani, a haladósabb tempó igényli a magas fordulatszámot.

A 2,2 literes turbódízel egység 150 és 184 lóerős kivitelekben érhető el, a 380-445 Nm-es nyomaték bőven meggyőző és már alacsony fordulatszámon lehívható. A hatfokozatú automata váltó felett már jó ideje eljárt az idő, ezt a Mazda is tudja, és a közeljövőben érkező modellek automatája már nyolc fokozattal fog bírni.

A hatgangos kézi egység viszont maga az álom, olyannyira, hogy a fürge kis roadstert, a változatlan formában várhatóan jó sokáig a kínálatban maradó MX-5-öt juttatja eszünkbe.

Váltóláz
Ki merjük jelenteni, hogy a CX-5 leginkább szerethető része a rövid utakon finoman kapcsolható kéziváltó, még akkor is, ha a célközönség szívéhez vélhetően a kényelmesebb automata egység áll közelebb. Utóbbi váltó esetén egy új üzemmódváltó gombot is kapunk a középkonzolra, mellyel adott esetben kicsit sportosabbá tehető a crossover, illetve az összkerekes kivitelek esetében egy új off-road mód is elérhető vele.

Az utastér minősége továbbra is átlagon felüli, egyértelműen prémium kategóriás. A ráncfelvarrás során kicsit csökkent a belső menetzaj, főleg rossz minőségű, kavicsos úton történő haladáskor. Egy kicsit áthangolták az üléseket és a futóművet is, melynek köszönhetően javult a menetkomfort, bár erre korábban sem igazán volt panasz. A kicsit okosabb vezetőtámogató rendszer révén kényelmesebb a dugóban történő araszolás, a CX-5 finoman indul el, kanyarodik és fékez le magától.

2022-ben nem nevezhető világrengető újdonságnak, mindenesetre végre már ebben a Mazdában is van vezeték nélküli mobiltöltő. Lehajtott hátsó ülések esetén immár nincs lépcső a csomagtérben, melynek alján egy praktikus megfordítható tálca található.

Újdonság a homokszínű fényezés, valamint három új felszereltségi szint is érkezett, melyek mindegyike 19 colos kerekeket vonultat fel. Az aktív életvitelt folytató családoknak szánt Newground lime-színű kisebb külső-belső díszítésekkel támad.

A mellékelt fotókon látható sportos hangulatú Homura Plus fényezett fekete elemekkel, illetve piros belső varrásokkal hódít, a luxusra hangolt Takumi Plus pedig színre fújt elemekkel és nappa bőrrel, valamint faerezetű betétekkel próbál vásárlásra ösztönözni.


A Mazda spanyolországi rendezvényén nemcsak a megújult CX-5-öt vezettük, hanem a mindig egy kicsit különutas japán gyártó közeljövőt illető izgalmas terveibe is betekintést nyertünk. Lesz itt minden, mint a búcsúban.

Mostanság szinte még a csapból is a villanyautók folynak, az egyre szigorodó európai környezetvédelmi előírások miatt lényegében egyetlen gyártó sem engedheti meg magának azt a luxust, hogy ne legyen a kínálatában tisztán elektromos modell.

A Mazda viszonylag későn pattant fel erre a mesterséges módon egyre jobban felgyorsított villanyautó-vonatra, még pedig a kompakt szabadidő-autók piacán versengő és általunk is alaposan letesztelt MX-30-cal, melynek kapcsán a cég barcelonai rendezvényén friss információkat sikerült megtudnunk.


Idén nyáron egy kisebb ráncfelvarrást kap az első elektromos Mazda, melynek keretein belül végre megérkezik a sokak által jó ideje várva várt hatótávnövelős változat. Az ebben található kis Wankel motor szükség esetén benzinből állít elő elektromos energiát, vagyis a kerekeket nem hajtja közvetlenül a belsőégésű motor. Az akkumulátor kapacitása kisebb lesz, cserébe viszont 700 kilométerre nő a hatótáv, miközben a vételár lényegében változatlan marad.

A kis túlzással élve a hagyományos hajtásláncú CX-30 elektromos változatának tekinthető MX-30 2024-2025 magasságában kap újabb testvérmodelleket, akkortájt várhatóan két új villanyautót dob majd piacra a Mazda.


Hibrid apróságok
Ugyancsak érkezőben a japán gyártó első plugin hibrid modellje, melyet 2023-ig két további zöld rendszámos PHEV fog követni az európai piacon. Normál, vagyis öntöltő hibridből kettő modell lesz kapható nálunk, ezek közül az első már márciustól elérhetővé fog válni. Ez pedig konkrétan a spanyol rendezvényen egyelőre csak statikus formában kiállított Mazda 2 Hybrid.

Ami nem más, mint a 2021-ben Év Autójának megválasztott Toyota Yaris hibrid változatának egyszerűen átbrandelt új kivitele. Ennek kapcsán semmi újdonságra nem lehet számítani, a két modell szó szerint csak a márkajelzés tekintetében tér el egymástól.


Továbbra is a kínálatban marad a nem éppen mai fejlesztésű normál Mazda 2, mely a mostani nagyon enyhe ráncfelvarrás során opcionális lágyhibrid hajtást kapott.


Miközben a Ford Mondeo pályafutása éppen mostanság ér véget és a Volkswagen már le is állt a szedán Passat forgalmazásával, a 2012-es keltezésű, de mind a mai napig frissnek ható Mazda 6 továbbra is a kínálatban marad. Olyannyira, hogy idén év végén még egy utolsó kisebb faceliftet fog kapni, és aztán sokak bánatára várhatóan közvetlen utód nélkül távozik majd.


Március 8-án debütál a Mazda új sikervárományos SUV-ja, a méret tekintetében valahova a BMW X3 és X5 közé érkező CX-60. Az egyértelműen a prémium kategóriába pozícionált újdonság később CX-80 néven egy három üléssoros nagyobb testvérmodellt is kapni fog. A nemrégiben leleplezett CX-50 csak az USA-ban lesz kapható, a hamarosan érkező CX-70-hez és CX-90-hez hasonlóan.

Izgalmas motorokból nem lesz hiány, jön ugyanis a Mazda 3-ban debütált kicsit benzines, kicsit dízel Skyactiv-X motor nagyobb változata, mely turbó nélküli, benzinnel működő erőforrás 3 literes és 6 hengeres lesz. Az immár nem kereszt-, hanem hosszmotoros új platform alapvetően hátsókerék-hajtásúnak ígérkezik, de opcionálisan összkerék-hajtással is elérhető lesz.

Bár nem hangzik túlságosan „píszí”-nek, a Mazda egy vadonatúj dízelmotorral is készül, vagyis kiszolgálja azokat a vevőket, akiktől mostanság egyre több rivális gyártó elfordul.

A 3 literes 6 hengeres turbódízel egység az ígéretek szerint igen komoly nyomatékkal bír majd, miközben a CO2 kibocsátása 30 százalékkal el fog maradni a kínálatban jelenleg elérhető 184 lóerős 2,2 literes 4 hengeres biturbó motorétól. A hatékonyságot tehát eléggé igyekeznek kimaxolni a japán fejlesztők.


Az idén tizedik születésnapját ünneplő CX-5-ből 2017-ben debütált az aktuális generáció, melynek ráncait most egy kicsit felvarrták. Drasztikus változásokra sem a külsőt, sem a belsőt illetően nem kell számítani, ez tényleg csak egy amolyan a designt és a minőséget érintő finomhangolás.

Átrajzolták az új menetfénnyel és 12 helyett immár 20 apró LED-del rendelkező okosfényszórót, kicsit más lett a hátsó lámpa és megújult a hűtőrács, melynek jobb oldalán négy kisebb vízszintes piros csík hivatott utalni a sportosabb hangvételű kivitelre.

A nagy átlagtól eltérően nem kamu kipufogóvégeket kapunk, melyek ráadásul nem is szólnak rosszul. Nyugalom, nincs itt semmi hörgés és durrogás, ez csak egy amolyan polgárian szépen szóló „Auspuffanlage”.


A kizárólag 4 hengeres motorokat felvonultató hajtásláncokat semmilyen változás nem érintette. A 2 literes alap benzinmotor 165 lóerős, 2,5 literes társa pedig 194 lóerőre képes, természetesen továbbra is turbó használata nélkül. Az erő szépen lineráisan épül fel, az előzésekhez viszont nem árt visszaváltani, a haladósabb tempó igényli a magas fordulatszámot.

A 2,2 literes turbódízel egység 150 és 184 lóerős kivitelekben érhető el, a 380-445 Nm-es nyomaték bőven meggyőző és már alacsony fordulatszámon lehívható. A hatfokozatú automata váltó felett már jó ideje eljárt az idő, ezt a Mazda is tudja, és a közeljövőben érkező modellek automatája már nyolc fokozattal fog bírni.

A hatgangos kézi egység viszont maga az álom, olyannyira, hogy a fürge kis roadstert, a változatlan formában várhatóan jó sokáig a kínálatban maradó MX-5-öt juttatja eszünkbe.


Váltóláz
Ki merjük jelenteni, hogy a CX-5 leginkább szerethető része a rövid utakon finoman kapcsolható kéziváltó, még akkor is, ha a célközönség szívéhez vélhetően a kényelmesebb automata egység áll közelebb. Utóbbi váltó esetén egy új üzemmódváltó gombot is kapunk a középkonzolra, mellyel adott esetben kicsit sportosabbá tehető a crossover, illetve az összkerekes kivitelek esetében egy új off-road mód is elérhető vele.

Az utastér minősége továbbra is átlagon felüli, egyértelműen prémium kategóriás. A ráncfelvarrás során kicsit csökkent a belső menetzaj, főleg rossz minőségű, kavicsos úton történő haladáskor. Egy kicsit áthangolták az üléseket és a futóművet is, melynek köszönhetően javult a menetkomfort, bár erre korábban sem igazán volt panasz. A kicsit okosabb vezetőtámogató rendszer révén kényelmesebb a dugóban történő araszolás, a CX-5 finoman indul el, kanyarodik és fékez le magától.


2022-ben nem nevezhető világrengető újdonságnak, mindenesetre végre már ebben a Mazdában is van vezeték nélküli mobiltöltő. Lehajtott hátsó ülések esetén immár nincs lépcső a csomagtérben, melynek alján egy praktikus megfordítható tálca található.

Újdonság a homokszínű fényezés, valamint három új felszereltségi szint is érkezett, melyek mindegyike 19 colos kerekeket vonultat fel. Az aktív életvitelt folytató családoknak szánt Newground lime-színű kisebb külső-belső díszítésekkel támad.

A mellékelt fotókon látható sportos hangulatú Homura Plus fényezett fekete elemekkel, illetve piros belső varrásokkal hódít, a luxusra hangolt Takumi Plus pedig színre fújt elemekkel és nappa bőrrel, valamint faerezetű betétekkel próbál vásárlásra ösztönözni.


Árak
Legolcsóbban 10 millió forintból úszható meg egy új Mazda CX-5, ennyibe kerül ugyanis az Emotion alapfelszereltségű 165 lóerős benzines, kéziváltós kivitel. Az új Newground felszereltség 12,5 millió forinttól indul, a Homura Plus 13,1 millió forinttól érhető el, a Takumi Plusért pedig alaphangon 13,7 millió forintot kell fizetnünk.

Egy összkerekes, automata váltós 194 lóerős benzines CX-5 Takumi Plus alapára 14,2 millió forint, a dízel kivitel árcéduláján pedig kereken 15 millió forintos összeg olvasható.

Forrás: hvg.hu

További híreink