Üzleti élet felsőfokon
2024. Június 23. Vasárnap, Zoltán

Így működik a KHR-lekérdezés az Ügyfélkapun keresztül!

Mi magunk is leellenőrizhetjük hitelképességünket.

A KHR (Központi Hitelinformációs Rendszer) adatbázisnak rendkívül fontos szerepe van akkor, amikor hitelt veszünk fel, vagy éppen hitelkártyát, hitelkeretet igénylünk. Amennyiben negatív státusszal vagyunk nyilvántartva az adatbázisban – például egy korábbi, nem szerződés szerint fizetett hitel miatt – akkor ez azt jelenti, hogy meghatározott ideig nem leszünk hitelképesek. A ránk vonatkozó adatokat az Ügyfélkapu fiókunkon keresztül pillanatok alatt lekérhetjük, ráadásul költségmentesen. A Bankmonitor szakértői megmutatják, hogyan működik a dolog.

A Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR) a hitel- és kölcsönszerződéseket, valamint a fennálló tartozásokat tartják nyilván. A rendszert a magyarországi pénzintézetek használják a hitelbírálati procedúra során. Fontos, hogy a KHR-ben nem kizárólag a „rossz” adósokat tartják nyilván, az adatbázisban lévő információk alapján a bankok azt is látják, ha valaki jó adós és rendben fizeti a hiteleit.

Akár mi magunknak is érdemes lehet ellenőriznünk az aktuális KHR státuszunkat, például hitelfelvétel előtt. A lekérdezésre kapott nyomtatványból megismerhetjük a nyilvántartott szerződéseink főbb adatait (pl. szerződés típusa, hitelszerződés és törlesztés összege, szerződéshez kapcsolódó dátumok, esetleges késedelmek és előtörlesztések stb.). Másodsorban információt kaphatunk arról is, hogy ki, mikor és milyen jogcímen kért le adatokat rólunk a KHR-ből.

Mit kell tennünk, ha lekérnénk a saját KHR státuszunkat?

  1. Lépjünk be az Ügyfélkapu fiókunkba.
  2. Keressük meg a „Saját hiteljelentés igénylése” szolgáltatást. (Az oldal tetején található keresőmezőt érdemes használni, ha nem találjuk.)
  3. Nyomjunk rá az „Ügyintézés indítása” gombra.
  4. Automatikusan betöltődik az igénylőlap, kitöltve a személyes adatainkkal. A betöltött adatokat mi magunk nem tudjuk módosítani.
  5. Választhatunk, hogy postai címre kérjük az adatokat, vagy elektronikusan, az ügyfélkapus értesítési tárhelyünkre érkezzen. Ha számít a gyorsaság, akkor mindenképpen célszerű ez utóbbit választani.
  6. Ezt követően kattintsunk az űrlap fejlécében a „kitöltés befejezése” gombra.
  7. Ezután egy köztes oldal töltődik be, amelyen a „beküldés folytatása” gombra kell kattintani.
  8. Amennyiben van ügyfélkapus tárhelyünk, akkor a sikeres igénylésről ide kapunk majd értesítést, mint ahogy a Hiteljelentésünk is ide érkezik majd meg.

kép forrása: Bankmonitor

Mennyi idő múlva kapunk választ?

A beérkezett kérelem feldolgozását a BISZ Zrt. azonnal megkezdi. A válasz maximum 3 munkanapon belül – az általunk megjelölt kézbesítési mód szerint – kerül megküldésre. A kérelem hétvégén is benyújtható, de annak feldolgozása és a válasz megküldése, a hétvégét követő első munkanapon történik meg. A Bankmonitor szerint ugyanakkor a válasz többnyire a határidő előtt, akár egy napon belül is megérkezhet.

Mit tehetünk, ha nincs Ügyfélkapunk?

Amennyiben nincs az adatszolgáltatás elindításához szükséges ügyfélkapus hozzáférésünk, de szeretnénk a KHR-ben nyilvántartott referenciaadatainkat megismerni, abban az esetben az adatszolgáltatást bármelyik magyarországi pénzintézetnél megigényelhetjük.

Mennyibe kerül a KHR lekérdezés?

Az úgynevezett saját hiteljelentés szolgáltatás a hatályos törvény alapján ingyenes, a kérelmezőt költségtérítés és egyéb díj a szolgáltatásért nem terheli.

hvg.hu/bankmonitor.hu

Nyitókép: hvg.hu

További híreink