Üzleti élet felsőfokon
2022. Július 04. Hétfő, Ulrik

Kenyér, ami egyszerre egészséges és finom – egy 20 éves álom vált valóra

Okos élelmiszerekkel lépett piacra pár évvel ezelőtt a Hajdúsági Sütödék Zrt., amely évtizedek óta meghatározó szerepet tölt be a hazai élelmiszerpiacon. Szakács Tamás tulajdonosként azt vallja, hogy elengedhetetlen a folyamatos megújulás és innováció.

A tudományosan alátámasztott, jótékony egészségügyi és élettani hatással rendelkező termékeket már csaknem 3000 boltban lehet kapni országszerte. Szakács Tamással, az okos élelmiszerek koncepciójának kidolgozójával beszélgettünk az országban egyedülálló termékekről.

Profik a neten: A Hajdúsági Sütödék Zrt. jogelődje 1963-ban jött létre, 1994-ben pedig egy privatizáció keretében szerezték meg a cég többségi tulajdonát. Hogyan lehet ilyen sokáig talpon maradnia egy cégnek? Mi a vállalat sikerének a titka?

Szakács Tamás vezérigazgató, Hajdúsági Sütödék Zrt.: A munkánknak köszönhetően vagyunk, akik vagyunk. A cégnek a hagyományos sütőipari friss árugyártás az alaptevékenysége, ugyanakkor 2000-ben elkezdtünk egy tudományos, kutatási programot: okos élelmiszer, azaz „smart food” elnevezéssel. Az volt az alapvető célunk, hogy olyan finom termékeket fejlesszünk ki, amelyek különböző jótékony élettani és egészségügyi előnyökkel bírnak. A kutatás csaknem 17 éven keresztül, mindennemű publikáció és felhajtás nélkül, csendesen zajlott. Ebben az időszakban végeztük el a klinikai vizsgálatokat és a piackutatásokat, valamint kialakítottuk a brandeket is.

2017 tavaszán léptünk a piacra az első okos élelmiszerekkel. Ez nagy változást jelentett a cégcsoport életében, nagyon fontos, hogy sütő- és egészségipari cég lettünk és mind a mai napig vagyunk. Négy év alatt az első okos élelmiszerek jelentős sikert arattak a piacon. Mára Magyarországon csaknem 3000 boltban lehet kapni ezeket a termékeket. A nulláról több mint kétmilliárd forintos piacot sikerült generálnunk.

Profik a neten: Adódik a kérdés, milyen pozitív, egészségügyi hatásai vannak az említett okos élelmiszereknek?

Szakács Tamás: Az okos élelmiszerek elnevezés összefoglalóként, egy ernyő brandként működik, amit akkor tervezünk a csomagolóanyagokon is megjeleníteni, ha még több ilyen termékünk lesz a piacon. Ezek alatt különböző brandek találhatók, melyek mind-mind önállóan egy olyan termékkört jelölnek, amelyek meghatározható egészségügyi előnyt hordoznak. Jelen pillanatban az öt brandből már kettő megtalálható a piacon, az egyik a Vitajó termékcsalád. Ezek olyan kenyerek és péksütemények, amelyek speciális ásványi anyag- és vitaminkombinációt tartalmaznak, hozzájárulva az immunrendszer normál működéséhez, a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez.

A másik okos élelmiszer brandünk, ami már szintén kapható, a Ritmus termékcsalád, melynek van kenyér és cipó változata is. A Ritmus nevet viselő élelmiszerek klinikailag igazoltan segítik az emésztést. Ez azért is nagyon fontos, mert 100 emberből 15 székrekedéssel küzd Magyarországon, ami megnehezíti a napjaikat. Klinikailag bizonyított, hogy ha valaki lecseréli a most fogyasztott átlagos kenyerét Ritmus kenyérre, akkor nagyon nagy valószínűséggel napokon belül érzékelhető lesz a jótékony hatás, és mérséklődnek, vagy teljesen megszűnnek a tünetek.

A jövőben olyan okos élelmiszerek is piacra kerülnek majd, amelyek segíthetnek a szív-érrendszeri betegségek kialakulásában szerepet játszó egyes anyagok csökkentésében, vagy a nők élettani igényeinek a támogatásában.

Profik a neten: A koronavírus-járvány miatt talán még jobban előtérbe kerültek az egészséges élelmiszerek fogyasztása, egyre tudatosabban táplálkoznak az emberek.

Szakács Tamás: Ez valóban így van. Éppen a világjárvány segített dönteni abban, hogy a legnagyobb beruházásunkat megvalósítsuk-e vagy sem. Ugyanakkor az okos élelmiszerek forgalma is megnőtt az utóbbi időszakban. Úgy gondolom, hogy ebben a nehéz helyzetben nekünk piaci előnyt jelentett és jelent, hogy rendelkezünk egy egészségügyi-élettani koncepció mentén kidolgozott termékcsaláddal. Ezt szeretnénk a jövőben tovább bővíteni. Alapvetően sok változás történik a piacon, ahogy a jönnek-mennek a COVID-hullámok, úgy változnak a vásárlási szokások is, meggondolják az emberek, hogy hol és milyen terméket vesznek. Ezekhez a változásokhoz nekünk most szinte félévente alkalmazkodnunk kell. Úgy gondolom, hogy eddig, ezeket az akadályokat sikeresen vettük. Abban bízunk, hogyha a járvány lecseng – és reméljük, hogy ez minél előbb így lesz –, akkor azzal a lendülettel tudunk haladni a piacon, amivel terveztük, hiszen a járvány miatt visszaszorultak, elmaradtak a személyes üzleti találkozók, amelyek jól tudjuk, hogy egy sikeres üzleti vállalkozás alapját képezik.

Profik a neten: Mit lehet elárulni erről a nagy fejlesztésről?

Szakács Tamás: Tavaly fejeztük be az elmúlt évtizedek legnagyobb beruházását a Hajdúsági Sütödék-csoportnál, amelynek az értéke meghaladta az egymilliárd forintot. Ezzel a fejlesztéssel egy új technológiai területet is kijelöltünk, az eddigi friss áruk készítése mellett most már eljutottunk arra a pontra, hogy fagyasztott termékeket is tudunk gyártani. Az új üzem már kifejezetten az egészségkoncepciónk támogatására született. Szendvicsalapokat, illetve péksüteményeket fogunk fagyasztott formátumban gyártani, amelyek kisütve, vagy fagyasztva kerülnek a boltokba, de arra is lehetőség lesz, hogy a termékeket helyben, frissen készítsék el.

Nagyon sok forrást és energiát fordítottunk az egészségügyi koncepció kidolgozására, a kutatásra és a piacépítésre, és ehhez kapcsolódóan az új üzemre is. Egyfajta küldetés is számunkra, hogy ne csak finom alapélelmiszert gyártsunk, hanem tudományosan bizonyított hatású egészségügyi-élettani előnyöket nyújtó termékeket. Összefoglalva a márka fő üzenetei a jó íz, a minőség és a jól meghatározható egészségügyi élettani előny – mindezek elérhető árakon.

Profik a neten: Mennyire nehéz a munkaerő-toborzás, önöknél van-e munkaerőhiány?

Szakács Tamás: A szakképzésben vannak diákjaink, illetve a Debreceni Egyetemmel is kapcsolatban állunk a duális képzés területén. A következő öt év legnagyobb kihívása a képzett és elkötelezett munkaerő biztosítása lesz. Debrecen és környéke fejlődik, egyre több munkahelyet hoznak létre különböző cégek, ezek azonban nehezítik a már itt lévő vállalkozások helyzetét. Ráadásul ebben a kifeszített munkaerő-piaci helyzetben a koronavírus-járvány is nehezíti a hétköznapokat. Naponta kell megoldani a helyettesítéseket, de eddig urai voltunk és vagyunk a helyzetnek, hiszen nekünk mindig az elsőleges célunk, hogy ebből a vásárlók semmit ne érezzenek.

Profik a neten: Tulajdonosként milyen filozófiát képvisel, milyen vezetőnek tartja magát?

Szakács Tamás: Én azon vezetők közé tartozom, aki mindig is hitt a fejlesztésben, az innovációban. Az első okos termékek piacra kerülésével egy 20 éves álom valósult meg.
Abban bízok, hogy a termékportfóliónk folyamatosan nőni fog mind Magyarországon, mind külföldön. Hiszek az alkotó munkában és abban, hogyha jót akarunk az embereknek, akkor elérhető a siker.