Üzleti élet felsőfokon
2024. Július 20. Szombat, Illés

Leleplezték a nagy AI-robbanást: erre jutott a mesterséges intelligencia boom szűk egy év alatt

A generatív AI eszközök robbanásszerűen terjednek a vállalatok körében.

A generatív AI eszközök robbanásszerűen terjednek a vállalatok körében – állapította meg a McKinsey friss éves AI-témában készített felmérése. Kevesebb mint egy évvel azután, hogy a ChatGPT, majd az OpenAI váratlan lépése után lóhalálában piacra dobott eszközök debütáltak, a felmérésben részt vevők egyharmada állítja, hogy szervezeteik rendszeresen használják a generatív AI-t legalább egy üzleti területen. Kiderült az is, kik lettek eddig az AI-boom nagy nyertesei, milyen változást hozott a technológia a vállalatok működésében és hogy mi lesz a foglalkoztatottak sorsa.

Az AI-boom hatására a mesterséges intelligencia technológia kérdés helyett üzleti kérdéssé vált, sőt, egyenesen a vállalati vezetők figyelmének középpontjába került: a megkérdezett felsővezetők közel negyede állítja, hogy személyesen is használ generatív AI eszközöket munkája során, és a vállalatok negyedénél a generatív AI már szerepel a felsőmenedzsment térképén.

A McKinsey átfogó kutatásában résztvevő összes válaszadó egyharmada állítja, hogy a cégük már rendszeresen alkalmazza a generatív AI megoldásokat legalább egy területen. Ha az összes, AI-t állítása szerint használó szervezetet nézzük, akkor ezen cégek mintegy 60 százaléka dolgozik generatív AI-jal. A mesterséges intelligenciát már most használó társaságok 40 százaléka kifejezetten a generatív AI megoldások megjelenése miatt tervez több befektetést a területen, 28 százalékuk szerint a generatív AI használata már szerepel a menedzsment terveiben.

A generatív AI megoldásokat legtöbbször ugyanazok a részlegek használják, mint amelyekben eddig az AI használata összességében a leggyakoribb volt, azaz a marketing és értékesítés, termék- és szolgáltatásfejlesztés, ügyfélszolgálat és back-office támogatási terület.

A felmérés szerint egyelőre kevés vállalat tűnik teljesen felkészültnek a generatív AI széles körű használatára – vagy az üzleti kockázatokra, amelyeket ezek az eszközök jelenthetnek. A technológiát használó vállalatok mindössze 21 százaléka mondta azt, hogy a szervezetük belső szabályzatot dolgozott ki arra vonatkozóan, hogy a munkavállalók hogyan használják a gen AI technológiákat munkájuk során.

Amikor pedig kifejezetten a mesterséges intelligencia bevezetésének kockázatairól kérdezték a vállalatokat, csak kevés válaszadó, minden harmadik cég mondta azt, hogy megpróbálják valamiképpen kezelni a leggyakoribb kockázatot: a pontatlanságot.

A felmérés eredményei szerint azok a szervezetek, amelyeknél a 2022-es EBIT legalább 20 százaléka az AI-használatnak volt tulajdonítható (a jelentés magas teljesítményű AI szervezetnek hívja őket), még nagyobb hangsúlyt fektetnek a generatív AI-ra, és már most is több üzleti funkcióban használják a gen AI-t, mint más szervezetek. Ez különösen igaz a termék- és szolgáltatásfejlesztés, valamint a kockázat- és ellátási lánc menedzsment területére.

Ha az összes AI képességet – beleértve a hagyományosabb gépi tanulási képességeket, a robotizált folyamatautomatizálást és a chatbotokat – vizsgáljuk, akkor a magas teljesítményű AI-szervezeteknél látszik, hogy a többieknél sokkal nagyobb valószínűséggel használják a mesterséges intelligenciát a termék- és szolgáltatásfejlesztésben, például a termékfejlesztési ciklus optimalizálására, a meglévő termékek új funkciókkal való kiegészítésére és új AI-alapú termékek létrehozására. Továbbá gyakrabban használják az AI-t a kockázatmodellezésben és a HR-en belüli feladatokra is, például teljesítménymenedzsmentre és szervezeti tervezésre, valamint a munkaerő-felhasználás optimalizálására.

Egy szintén karakteres különbség rajzolódik ki az AI-t magabiztosan használók és a technológiával ismerkedők között: előbbiek esetében jóval kisebb az aránya a költségcsökkentésnek, mint elsődleges célnak, mint utóbbiak esetében.

Az AI fókuszú vállalatok kétszer nagyobb valószínűséggel mondják azt, hogy szervezetük legfőbb célja a mesterséges intelligenciával kapcsolatban teljesen új üzletágak vagy bevételi források létrehozása.

Ráadásul sokkal többet fektetnek be az AI-ba, mint a többiek: több mint ötször nagyobb valószínűséggel mondták, hogy digitális költségvetésük több mint 20 százalékát fordítják AI-ra, mint mások.

Elveszik a munkát?

A következő három évre előre tekintve a válaszadók azt jósolják, hogy a mesterséges intelligencia a munkafolyamatok számos részét át fogja alakítani. Általánosságban ugyanakkor kevesen vízionálnak tömeges leépítéseket, inkább arra számítanak, hogy több alkalmazottat kell átképezniük, mint ahányat elküldenek. Tízből közel négy válaszadó arra számít, hogy a munkaerő-állomány több mint 20 százalékát átképzik majd, míg a válaszadók 8 százaléka szerint a munkaerő létszáma több több mint 20 százalékkal fog csökkenni.

portfolio.hu

További híreink