Több mint húsz százalékkal kevesebb új autót adtak el Európában az év végén
December már a hatodik rossz hónapja volt az autókereskedőknek, akik csakis a chiphiány enyhülésétől remélhetnek javulást – írja a Bloomberg. Másfél százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba az Európai Unióban tavaly, mint a megelőző évben. Ez a legrosszabb eredmény azóta, hogy a European Automobile Manufecturers’ Association mérni kezdte az eladásokat a kilencvenes években. Tavaly az autógyártók […]
December már a hatodik rossz hónapja volt az autókereskedőknek, akik csakis a chiphiány enyhülésétől remélhetnek javulást – írja a Bloomberg.
Másfél százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba az Európai Unióban tavaly, mint a megelőző évben. Ez a legrosszabb eredmény azóta, hogy a European Automobile Manufecturers’ Association mérni kezdte az eladásokat a kilencvenes években.
Tavaly az autógyártók abban bíztak, hogy fokozatosan enyhül majd a chiphiány, de ehelyett romlott a helyzet. A második félév eladásai katasztrofálisak voltak: decemberben már 22 százalékos volt a visszaesés az előző évhez képest. A Renault, amely 500 ezer autóval kevesebbet gyártott, azt közölte, hogy idén az első félévben marad a hiány, amely csak lassan kezd el enyhülni a második félévben.
Nemcsak a chiphiány, de az omikron vírusvariáns is komoly csapást jelent az autókereskedőknek. „Az eladások éppoly nagy kihívást jelentenek az idén, mint tavaly” – hangsúlyozta az EY autós részlegének partnere. Peter Fuss a Bloombergnek elmondta, hogy ” még mindig globális fenyegetést jelent a pandémia, Európában különösen az omikron vírusvariáns korlátozza a keresletet”.
Mindez azért jelent különösen nagy problémát, mert már a viszonyítási év, 2020 is katasztrófát jelentett az ágazatban.
Németország bajban
Az Európai Unió legnagyobb autós piaca 27%-os csökkenést produkált decemberben. A kormány ugyanis újabb szigorításokat volt kénytelen bevezetni az omikron gyors terjedése miatt. Emiatt a negyedik negyedév a GDP egyszázalékos csökkenését produkálta.
Hogy próbálták meg átvészelni a nagy autógyárak a nehéz időket? Úgy, hogy a termelést átirányították a drágább autók piacára, ahol magasabb a profit.
A nagy uniós autógyárak így teljesítettek decemberben, illetve az egész évben :
Volkswagen: -30%, -3,7%
Stellantis: -24%, -1,6%
Renault: -11%, -10,9%
BMW: -22%, 1,3%
Mercedes: -15%, -11,0%.
Forrás: hvg.hu
Fotó: hvg.hu