Üzleti élet felsőfokon
2024. Március 29. Péntek, Gedeon, Johanna

Több mint húsz százalékkal kevesebb új autót adtak el Európában az év végén

December már a hatodik rossz hónapja volt az autókereskedőknek, akik csakis a chiphiány enyhülésétől remélhetnek javulást – írja a Bloomberg. Másfél százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba az Európai Unióban tavaly, mint a megelőző évben. Ez a legrosszabb eredmény azóta, hogy a European Automobile Manufecturers’ Association mérni kezdte az eladásokat a kilencvenes években. Tavaly az autógyártók […]

December már a hatodik rossz hónapja volt az autókereskedőknek, akik csakis a chiphiány enyhülésétől remélhetnek javulást – írja a Bloomberg.

Másfél százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba az Európai Unióban tavaly, mint a megelőző évben. Ez a legrosszabb eredmény azóta, hogy a European Automobile Manufecturers’ Association mérni kezdte az eladásokat a kilencvenes években.

Tavaly az autógyártók abban bíztak, hogy fokozatosan enyhül majd a chiphiány, de ehelyett romlott a helyzet. A második félév eladásai katasztrofálisak voltak: decemberben már 22 százalékos volt a visszaesés az előző évhez képest. A Renault, amely 500 ezer autóval kevesebbet gyártott, azt közölte, hogy idén az első félévben marad a hiány, amely csak lassan kezd el enyhülni a második félévben.

Nemcsak a chiphiány, de az omikron vírusvariáns is komoly csapást jelent az autókereskedőknek. „Az eladások éppoly nagy kihívást jelentenek az idén, mint tavaly” – hangsúlyozta az EY autós részlegének partnere. Peter Fuss a Bloombergnek elmondta, hogy ” még mindig globális fenyegetést jelent a pandémia, Európában különösen az omikron vírusvariáns korlátozza a keresletet”.

Mindez azért jelent különösen nagy problémát, mert már a viszonyítási év, 2020 is katasztrófát jelentett az ágazatban.

Németország bajban

Az Európai Unió legnagyobb autós piaca 27%-os csökkenést produkált decemberben. A kormány ugyanis újabb szigorításokat volt kénytelen bevezetni az omikron gyors terjedése miatt. Emiatt a negyedik negyedév a GDP egyszázalékos csökkenését produkálta.

Hogy próbálták meg átvészelni a nagy autógyárak a nehéz időket? Úgy, hogy a termelést átirányították a drágább autók piacára, ahol magasabb a profit.

A nagy uniós autógyárak így teljesítettek decemberben, illetve az egész évben :

Volkswagen: -30%, -3,7%

Stellantis: -24%, -1,6%

Renault: -11%, -10,9%

BMW: -22%, 1,3%

Mercedes: -15%, -11,0%.

Forrás: hvg.hu

Fotó: hvg.hu

További híreink