Üzleti élet felsőfokon
2022. December 06. Kedd, Miklós

Van, aki pikánsan szereti…

A ChiliYard vállalkozás egyszerűen csak a mosogatási kedv hiányából indult, mégis az első jalapeño paprikából mára 15 ezer tő palánta lett. Koletán Gergely a cég tulajdonosa a mai napig saját kezével szedi le a termést, és bármekkora is legyen az üzeme, kézzel készíti a pikáns és csípős csilikészítményeit. Profik a neten: Sokaknak azaz álma, hogy […]

A ChiliYard vállalkozás egyszerűen csak a mosogatási kedv hiányából indult, mégis az első jalapeño paprikából mára 15 ezer tő palánta lett.

Koletán Gergely a cég tulajdonosa a mai napig saját kezével szedi le a termést, és bármekkora is legyen az üzeme, kézzel készíti a pikáns és csípős csilikészítményeit.

Profik a neten: Sokaknak azaz álma, hogy a hobbijukból éljenek meg, és saját vállalkozást hozzanak létre. Önnek ezt hogyan sikerült megvalósítani?

Koletán Gergely tulajdonos, ChiliYard: Szerencsésnek érzem magam, hogy én nem úgy kelek fel minden reggel, hogy jaj már megint munkába kell mennem, hanem gyakorlatilag abból tudom keresni a kenyérrevalót, amit tényleg szeretek. Egy hobbiból indult ez az egész. 2008-ban Írországba utaztam – eredetileg egy egynyári munka miatt-, végül hét évig maradtam. Ott rengeteg kultúra találkozik egymással, és ez a csili kínálaton is meglátszott, nagyon sokféle csiliszószt lehetett vásárolni. Én pedig lelkesen kóstolgattam és rászoktam a csilifogyasztásra. Igazából az első csilimet is ott termesztettem. Ennek igazán vicces története van: négyen laktunk albérletben srácok, és nem a mosogatás volt a kedvencünk. Az első növényemet a mosogatótálcán egy szendvicsből ott maradt magból csíráztattam ki. Ő volt Pedro az első jalapeñom.

Profik a neten: Ki segített az indulásnál?


Koletán Gergely tulajdonos, ChiliYard: Egy induló vállalkozásnál rengeteg a buktató és a nehézség. Igazából, ami nálam a kulcs: az a kitartás. Papíron felvázolva elég könnyűnek tűnik egy saját vállalkozás elindítása, de az álmokat valóra váltani kemény munka eredménye. Nagyon szerencsés vagyok abban, hogy a családom támogatott és nemcsak a biztatásukkal, hanem első két-három évben mindenki segített a földeken: a szüleim, a párom, a barátaim. Iszonyatos kitartást követel az embertől a napi sok feladatok megoldása, teendő elvégzése, én is csak segítséggel és sok bátorítással tudtam megoldani mindent.

Profik a neten: Mennyire bátrak a magyarok, ha a csilifogyasztásról van szó?


Koletán Gergely tulajdonos, ChiliYard: Sajnos a csilifogyasztásban még le vagyunk maradva Európa nyugati országaihoz képest. Én, 2017-ben kezdtem hivatásszerűen foglalkozni a termesztéssel. A magyar emberekről köztudott, hogy szeretik a csípős paprikát, biztos vagyok benne, hogy mindenkinek ott van a kamrájában az Erős Pista, vagy a csípős paprika fűzér. Ezt maximálisan visszaigazolta a piac is, amióta elkezdtem a termékek forgalmazást egyre nagyobb a kereslet, ugyanakkor úgy látom, hogy mostanában trendivé is vált a csilipaprikák fogyasztása. Az elmúlt öt-hat évben elég erőteljesen megérkezett Magyarországra a csili és ezzel egyidőben a csilifogyasztás kultúrája is. A vásárlóink folyamatosan igénylik az új ízeket, bátrabban meg merik kóstolni, ami több százszor erősebb, mint a magyar erős paprika, amivel a gulyáslevest ízesítik. Igény van a szokatlan ízvilágú termékekre is, így például a gyümölcsökkel vagy borokkal kombinált csiliszószokra.

Profik a neten: A csilireceptek nem merülnek ki egy pont után?


Koletán Gergely tulajdonos, ChiliYard: Nem is gondolná az ember, hogy mennyire sokféle ízkavalkádot lehet varázsolni a csiliből. Természetesen megvannak a nálam is a bivalyerős termékek, ennek ellenére én inkább a kevésbé csípős ízvilág híve vagyok. Így alakítottam ki a portfóliómat: több az enyhén csípős, pikáns íz. Nemcsak csiliszószt készítünk, hanem hagymalekvárokat, őrleményeket, aszalványokat és krémeket is. A termékekhez nagyon sok gyümölcsöt használunk, nekem is az a személyes kedvencem – és egyik legkedveltebb termékem – ami áfonyával készül. Ez jól illik a vadételekhez, a camemberthez is. A gyümölcsöktől kezdve a barbecue vonalon át, valamint a paradicsomos, zöldséges ízek is megtalálhatóak a kínálatunkban. Különleges a lime-os csiliszószom, amit limemal, citromborssal és szecsuáni borssal párosítok. Ezt kifejezetten halételekhez, zöldséges salátákhoz, tengeri herkentyűkhöz ajánljuk. Úgy próbálom fejleszteni a termékpalettánkat, hogy különféle ételhez lessen felhasználni. Nekem minden egyes receptem a saját kútfőmből pattan ki. A titok nyitja a sok-sok kísérletezés, nem egyszer fordult elő, hogy literszámra kellett kiönteni a szószt, és újra kellett próbálkoznom.

Profik a neten: A koronavírus-járvány mennyiben változtatta meg a hétköznapjait, illetve az értékesítést?


Koletán Gergely tulajdonos, ChiliYard: Kistermelőként az elején piacokon, vásárokon, fesztiválokon árultam. A személyes termékeladásra építettem, mert hiszek és hittem a kóstoltatásban. A csili tipikusan egy olyan növény, amit először érdemes megkóstolni, mert minden vevő másként tolerálja a csípős ízt. A social média csatornákat is használjuk a kezdetek óta. Facebook-oldalam és weboldalam is elkészült, de csak alap szinten kezeltük őket. A koronavírus-járvány előtt az offline értékesítésen volt a hangsúly, de a korlátozások miatt át kellett értékelni az egész struktúrát. 2020 májusában mikor már látható volt, hogy a járvány nemcsak egy-két hónapra határozza meg az életünket, akkor elkezdtem átállni a digitális értékesítésre, és hangsúlyt fektetni az online megjelenésre. Az addig gyengébb weblapból egy professzionális webshopot készítettünk. A marketinget is át kellett gondolni, mert a személyes találkozók hiányában nehezebb volt kommunikálni az emberekkel, a digitális térben másként kellett és kell eljuttatni a termékeket a vásárlókhoz.

Profik a neten: Úgy fogalmazott korábban, hogy az RTL Klub Cápák között műsora után a feje tetejére állt a vállalkozás élete. Miért?


Koletán Gergely tulajdonos, ChiliYard: A Chiliyard életében óriási változást hozott az üzleti showműsor. Azzal, hogy bekerültem – bár befektetőtársra nem találtam – Magyarország felfigyelt rám. Ahogy lement az adás, este 10 órától éjfélig több látogató volt a weboldalamon, mint az előző egy évben összesen. Akkora löketet adott a műsor a cégnek, hogy össze sem lehet hasonlítani a két korszakot, ezért a marketing eszközöket is modernizálni kellett. Az első lépés az az volt, hogy amíg egészen 2021-ig egyszemélyes „hadseregként” vittem a vállalkozást, addig ezt követően bővíteni kellett a létszámot. Első lépésként felvettem egy marketingest. A Cápák között műsorban megnyertem a Magyar Telekom Digitálisan Tettrekész díját és a fődíjat is, így a cég segítségével meg tudtuk újítani a weboldalamat, mára egy nagyon jól működő és modern webshop lett, ami kiszolgálja a vásárlókat. Illetve a Telekomon keresztül szerepet kaptam egy reklámkampányban, amit a kereskedelmi csatornákon tavaly nyáron elég sokat vetítették, és országszerte óriásplakáton is látható voltam. Ami szinten a Cápák között műsorának köszönhető, hogy Spar Magyarország Kft által meghirdetett, Hungaricool by Spar termékversenyen is nyertem, és így az Interspar forgalmazni kezdte a termékeimet. 2020-ban készítettem egy ötéves tervet, és a Cápák között műsornak köszönhetően hat hónap alatt három évet sikerült teljesítenem.

Profik a neten: Most mi a következő öt éves terv? Hova lehet továbbfejleszteni a céget?


Koletán Gergely tulajdonos, ChiliYard: Én úgy érzem, hogy ebben még rengeteg potenciál van, még mindig csak a felszínt karcolgatjuk, ahogy én látom a piacot, a keresletet. De, a 2021-es év az gyakorlatilag a fejlődésről szólt. Úgy kezdtük a tavalyi évet, hogy kistermelőként, saját konyhában, saját eszközöket használva, teljes mértékben otthoni körülmények között készültek el az első szószokat. Hamarosan már bérelt, minősített élelmiszer feldolgozóüzemben dolgoztunk. Ez már egy óriási lépés volt nekem, és most tartunk ott, hogy a saját tulajdonunkban lévő üzemünk megnyitásán dolgozunk, ami megint eggyel nagyobb léptékű üzem, mint, ahol előtte dolgoztunk. Igazából egy naptári év alatt két üzemméretet is sikerült fejlődnünk. Ez büszkeséggel tölt el. A jövőt tekintve úgy látom, hogy az az üzem, amit most nyitunk, ez kiszolgál minket a következő egy-két évben, de én már előre gondolkodom, hogy egy még nagyobb helyen, egy kisebb gyárnak nevezhető létesítményt szeretnék megvalósítani, és a paprika termesztést és a feldolgozást egy helyszínre költöztetni. A gyár szót nem igazán szeretem használni, mert a termékeket minden körülmények között kézzel fogjuk készíteni. A fejlesztést úgy kell elképzelni, hogy egy két literes turmixgépet mondjuk 20 literesre cseréltük, tehát nem a futószalagon készülő tömegtermékekről van szó. Én hiszem azt, hogy ahhoz, hogy a minőség megfelelő legyen, ahhoz muszáj, hogy az emberek kézzel, szívvel-lélekkel dolgozzanak a termékeken. Emellett, mivel én saját termesztésű csilikből dolgozom, a megnövekedett igényhez igazodva a farm területét is növelnem kellett. Konkrétan 2019-ben még 800 négyzetméteren termesztettem mintegy 2000 tő cshilit, addigra tavaly már 2500-3000 négyzetméteren 6000 tövet termesztettünk. Az idei – a tervek szerint – szezonban 7000 négyzetmétert fogok használni és 15 000 tő palántát nevelünk. A csili nem mondható kényes növénynek, de természetesen tudni kell vele bánni. Tavaly egy új fóliasátrat is felépítettünk, ami két hónappal meghosszabbítja a szezont. Összességében nem olyan ördöngös dolog a csilipaprikákat termeszteni, nagyon hasonlít a hagyományos csípős vagy édes paprikákra, a gondozási igényük is hasonló. Az idei szüret más lesz, már nem lesz elég, egy-két haverral kimenni és leszedni a termést. Fejlődünk, próbáljuk felkötni a nadrágot. Izgalmas év előtt állunk, bár a tavalyi sem volt unalmas. De, én hiszek abban, hogy ezek a feladatok, kihívások viszik előre a céget.