Üzleti élet felsőfokon
2024. Április 19. Péntek, Emma

Villámgyorsan vezetett be korlátozást az olcsó üzemanyag tankolására a kormány

Van elegendő üzemanyag az országban, marad az árstop is, ahhoz azonban, hogy normalizálódjon a helyzet, a kormány korlátozásokat vezetett be a visszaélésszerűnek tartott fogyasztás és a benzinturizmus ellen.  Szinte percekkel a bejelentés után megjelent és hatályba is lépett az a kormányrendelet, amelyben korlátozni igyekszik a kormány az üzemanyagárstop következtében a piaci árnál lényegesen olcsóbb üzemanyagok tankolását. […]

Van elegendő üzemanyag az országban, marad az árstop is, ahhoz azonban, hogy normalizálódjon a helyzet, a kormány korlátozásokat vezetett be a visszaélésszerűnek tartott fogyasztás és a benzinturizmus ellen. 

Szinte percekkel a bejelentés után megjelent és hatályba is lépett az a kormányrendelet, amelyben korlátozni igyekszik a kormány az üzemanyagárstop következtében a piaci árnál lényegesen olcsóbb üzemanyagok tankolását. Az Orbán Viktor által szignál jogszabály értelmében nem lehet a 480 forintos hatósági áron forgalmazni üzemanyagot

  • a 3,5 tonnánál nehezebb, külföldi rendszámú járművek,
  • illetve a 7,5 tonnánál nehezebb össztömegű járművek (kamionok) számára.

A rendelet azzal igyekszik elejét venni annak, hogy ezek a sok esetben külföldi járművek az olcsóbb üzemanyagot tankolják, hogy március 13-a 0 órától csak nagy nyomású (80 liter/perc) kútfejen lehet értékesíteni üzemanyagot a számukra. Ha ilyen egy normál töltőállomáson is rendelkezésre áll, úgy már 13-a előtt is azokon a fejeken tankolhatnak csak az érintett teherjárművek.

A helyzet normalizálása érdekében a négynapos hosszú hétvégére kamionstopot rendelnek el.

Azt, hogy mi számít külföldinek, telephely szerint nézik – a nemzeti alapú diszkrimináció szembemenne az uniós szabályokkal. Ez magyarul azt jelenti, hogy aki eddig egy adott cég telephelyén tankolt, a jövőben is ezt kell tennie, ezt nem válthatja ki egy kisebb forgalomra tervezett lakossági töltőállomással – ezt is tisztázta Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter azon a sebtiben összehívott kormányinfón, amelyen Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója is részt vett.

És persze van egy ennél fontosabb érv is: a nagynyomású fejeknél piaci áron lehet megvásárolni az üzemanyagokat. Értelemszerűen tehát a töltőállomások is kötelesek a magasabb áron eladni az üzemanyagot a kamionoknak és a külföldi teherjárműveknek. A most bevezetett intézkedés nem vonatkozik a mezőgazdasági nehézgépjárművekre, traktorokra, azok továbbra is igénybe vehetik a kis nyomású töltőfejeket – ezzel együtt tehát jogosultak a hatósági árra.

A kormány rendelkezett arról is, mit kell tenniük a kutasoknak, ha élve egy korábbi rendelettel, az alacsony árból eredő veszteségüket úgy próbálják kompenzálni, hogy a szintén 480 forinton maximált nagykereskedelmi áron szerzik be az üzemanyagot. Ha támogatott nagykereskedelmi áron szerezték be a piaci áron értékesített terméket, a magasabb árú eladásról kötelesek bevallást benyújtani, és a különbözetet a beszállítónak a következő hónap 15. napjáig megfizetni. Ellenkező esetben a NAV 6-15 millió forintos bírságot szabhat ki.

Arra a kérdésre, hogy mennyi lesz a „piaci ár a nagynyomású kútfejeknél illetve a telephelyeken, ahol majd nem érvényesül az ársapka, Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója a hvg.hu-nak azt mondta, a MOL ára a magasnyomású kútfejeknél 679,9 forint lesz, a telephelyi piaci ár ennél 15 forinttal lesz kevesebb.

A kormány további intézkedéseket is hozott, hogy normalizálja a kutaknál kialakult helyzetet. Az elmúlt napokban az ukrajnai háború miatt megerősödött tranzit, az olcsó magyarországi kiskereskedelmi ár, illetve a megnövekedett kereslet okán egyes helyeken tapasztalható ellátási problémák miatt lezárások és pánikvásárlás alakult ki, volt ahol a kutak bezárni kényszerültek – még a MOL esetében is előfordult ilyen.

Nyugtatják a lakosságot

Nem véletlen, hogy a szokatlan időpontban, csütörtök este 21:30-ra meghirdetett kormányinfón Gulyás Gergely mellett Hernádi Zsolt, a legnagyobb hazai olajvállalat, a MOL elnök-vezérigazgatója is megjelent, együtt igyekeztek megnyugtatni a lakosságot arról, hogy a megnövekedett kereslet ellenére rendelkezésre áll az ország ellátásához szükséges mennyiség üzemanyagból.

A MOL, amely nem csak a legkiterjedtebb hazai kúthálózattal rendelkezik, de a legnagyobb hazai üzemanyag-nagykereskedő is, finomítóiba elsősorban Oroszországból, a Barátság vezetéken keresztül szállítja az alapanyagot. Így a cég vezetésének amiatt is nyugtatni kellett a hazai közvéleményt, hogy megfelelő az utánpótlás. Hernádi Zsolt most ezt megerősítette, hozzátéve, bármilyen piaci zavar esetén délről, az Adria kőolajvezetéken keresztül képesek lennének pótolni a hiányt.

A megnövekedett piaci igények teljesítése azonban nehéz helyzet elé állította a céget. Hernádi azt mondta, a nem rendeltetésszerű fogyasztók és a plusz tankolók megjelenése miatt drasztikusan megnőtt a benzinkutak forgalma, szerdán a szokásos forgalom háromszorosát tapasztalták.

Mint kiemelte, buszok, hazai és külföldi kamionok is a benzinkutaknál tankolnak, de látott arra is példát, hogy a kisteherautók platóján lévő 100-200 literes tárolót töltik meg. Előfordult, hogy valaki zacskóba tankolt, ami az elnök-vezérigazgató és a kormány szerint is visszaélés.

A helyzet odáig fajult, hogy a Katasztrófavédelem egy összefoglalót adott ki arról, milyen módon lehet szállítani a benzint. A kormány ezzel kapcsolatban is döntést hozott: eljárás indulhat azok ellen, akik nem megfelelő tárolókban töltik az üzemanyagot, veszélyeztetve a saját és mások testi épségét. Rémhírterjesztés miatt eljárnak azokkal szemben is, akik valótlan híreket közölnek az üzemanyagellátás leállásáró

Milyen szabálysertésnek vagy bűncselekménynek számít a zacskóba tankolás, és hogyan állítanak minden benzinkúthoz egy rendőrt? – kérdeztük Gulyás Gergelyt. A miniszter a hvg.hu-nak azt mondta, az ilyen, nem rendeltetésszerű tankolás szabálysértésnek számít, és súlyos pénzbírsággal büntethető, a rendőrök ezzel szemben akár egy közúti igazoltatás alkalmával, akár már a benzinkutakon eljárhatnak.

Csökken a jövedéki adó

Az egyre növekvő – a héten már 130 dollárt is meghaladó hordónkénti áron eladott – nyersanyag miatt száguldó piaci ár és a hatósági ár közötti különbségből eredő veszteség azonban továbbra is a szállítót érinti majd – Gulyás Gergely most megerősítette, marad a hatósági ár, az ezzel kapcsolatos intézkedéseket csupán azzal egészítette ki a kormány, hogy további 20 forinttal csökkentik az üzemanyagok jövedéki adóját.

Ami a MOL ársapka miatti veszteségét illeti, Hernádi azt mondta, „majd kiderül a negyedéves jelentesből”, és megjegyezte: „ez egy ciklikus piac, a mostani pedig egy rendkívüli helyzet”. A társaság nemrég kiadott éves jelentésében még úgy számolt, hogy az ősszel Horvátországban és Magyarországon is bevezetett üzemanyagárstop a kiskereskedelemből eredő tiszta nyeresége (EBITDA) 10 százalékát vehette el. Ez az arány minden bizonnyal nagyobb lesz idén a hosszabb időtáv – az intézkedés jelenlegi állás szerint május közepéig lehet érvényben –, illetve az azóta tovább növekvő, dollárban elszámolt nyersanyagár és a forintgyengülés együttes hatása miatt.

A MOL vezetője mindenesetre megerősítete: a cég a jövőben is képes lesz nagykereskedelmi áron biztosítani az üzemanyag-ellátást, de ehhez szükség van a spekulációs célú benzinturizmus visszaszorítására.

Forrás: hvg.hu

Fotó: hvg.hu/TÚRY GERGELY

További híreink